Pitotbuizen

Pitotbuizen

Het vliegtuig is uitgevoerd met een uitgang voor de statische druk, en op de rechtervleugel de pitotbuis voor de dynamische druk. De statische druk meet eigenlijk alleen de normale luchtdruk die nodig is om de hoogte en de stijg- en daalsnelheid te meten. De dynamische druk ontstaat doordat de pitotbuis die voor de vleugel uitsteeks "vliegwind" opvangt, waardoor de druk in de pitotbuis oploopt. Deze druk is weer nodig om de snelheid te meten.

Tussen de vleugel en de romp zit een snelkoppeling die de pitotbuis verbindt met het leidingstelsel in de romp. Deze originele snelverbinding heb ik op advies van Jan Hermsen en Jan Zier vervangen voor een kunststofexemplaar, aangezien het origineel nogal lekgevoelig is.

"Angle of Attack" AOA

Daarnaast zijn op de linkervleugel op ongeveer 15 cm van de voorraand van de vleugel, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant, een pitiotaansluiting gemaakt, de angle of attack aansluitingen. Eigelijk zijn dit alleen maar twee gaatjes van 3mm. Het drukverschil tussen beide gaatjes zal straks waarschuwen tegen overtrek. Dit is duidelijk een veiligheid verhogende accessoire die echter niet verplicht is. Deze functionaliteit wordt straks in de lucht gecalibreerd. Wordt nog uitvoerig beschreven.