Motorbok

Motorbok

 

De eerste beginselen, om de motorbok te gaan produceren, zijn er.

De motorrubbers zijn gekozen en zijn inmiddels binnengekomen. Daarnaast zijn de montagepunten, waar de motorrubbers op gemonteerd worden gedraaid uit chroommolybdeenstaal. Evenals de andere stalen delen voor de motorbok zal het geheel uit chroommolybdeenstaal gemaakt worden.

Nu nog wat pijpjes tussen de aansluitpunten lassen en klaar is kees. Klinkt wel gemakkelijk vind ik.

Motorbok buizen pas maken

Op Zaterdag 18-12-2010 is het erg koud -8, wanneer je dan met staal mag werken in een onverwarmde werkplaats, bedgrijp je wel hoe je vingers dan voelen na een paar uurtjes werken.

Toch is het allemaal goed gelukt. De pijpjes zijn allemaal pas gemaakt op de lasbok van Jaques Pijnenborg. Deze lasbok is een geweldig gemakkelijk instrument. de vier bussen gemonteerd op de bok, de stalen steunen op het brandschot gemonteerd, met daartussen de lasbok. daartussen de pijpjes weer pas gemaakt. Een enorm gepriegel, stukje slijpen, aftekenen, weer afslijpen, ettelijke keren. Wanneer je dit voorzichtig doet, en geduld hebt, krijg je toch een heel mooi aansluitend geheel. Dat moet ook want Jaques is streng in de kwaliteitsleer en wil geen grote openingen zien. Ik heb de pijpjes alleen maar vastgepikt met het lasapparaat, Jaques Pijnenborg zal het geheel netjes en vakkundig aflassen. Jaques is een excellent lasser, hij last wel meer voor anderen.

 

 

Motorsteunen.

De motorsteunen worden middels een trillingsdemper op de motorbok gemonteerd. Alle onderdelen zijn hier voor vervaardigd.

Ook heb ik de bovenste motorsteunen gemaakt, waarvoor ik van Aad Kievit de tekeningen kreeg. Deze steunen heb ik wat gemodificeerd. Op dez manier zijn ze nog wat lichter en ik vindt het ook mooier.  Ook dit ziet er allemaal goed uit en kan nu afgelast worden door Jacques Pijnenborg.

De motorbok is weer retour en is supermooi gelast. Het ziet er geweldig uit. Zaterdag 5 maart 2011 zullen wij hem voor het brandschot monteren en de motor ophangen. Dat wordt dan de eerste keer dat de hele zaak op elkaar gemonteerd kan worden.

Zaterdag de motorbok geplaatst en wij komen tot de conclusie dat de zaak niet past. Niet een beetje maar heel veel niet past. De ophangpunten van de motordragers aan de motorbok zitten wel 10 com te laag. Ook blijken de bovenstre en ondersten aansluitpunten van de motor zeker 5 com verder uit elkaar te liggen dan volgens de lasmal is gemaakt.  De motorsteunen zijn wel goed voor elkaar en past ook wel, maar het geheel past niet aan de motorbok, en de motor staat dus veel te laag voor het brandschot. Dit is een tegenvaller.  Jaques gebeld en die het voorval voorgelegd. Samen komen we eigenlijk tot de conclusie dat de motoren van BMW, dus de types 1100, 1150 en de 1200 wel terdege anders zijn voor wat betreft de afmetingen, al denken we, gezien de vorm van de motorern dat dit allemaal hetzelfde is. Niet dus. Misschien is er zelfs nog verschil in de stand van het brandschot. De lasmal is namelijk gebruikt op een ander vliegtuig. Dit zou eigenlijk niet uit mogen maken, maar het is allemaal handwerk. Als er afwijkingen zijn zou dit om milimeters moeten gaan. Dit kan dus de oorzaak niet zijn.

 

Conclusie? Maak altijd je ieigen mallen en laat je niet verleiden tot het gebruik van andermans mallen. Ondanks dat ik dit niet heb kunnen meten, daarvoor zijn er teveel dingen die eerst gelast moeten worden, had ik toch wel even de moter voor het brandscot kunnen hangen voor de mal dan was het echt wel zichtbaar geworden. Maar goed, is niet gebeurd.

 

 

Remedie? Slijptol er in en de mal opnieuw maken. Gelukkig werkt dat ding perfect.

Jammer maar het is niet anders. Gelukkig wil Jaques het nog een keertje lassen.

 

Op 26 maart bracht Jacueshet tweede exemplaar terug en het ding past nu goed. De  motor hangt er erg mooi voor en de ruimte om de uitlaat plaats te geven zit ok goed. De uitlaatpijpen passen precies tussen de stangen van de motorbok door. Dat wordt dus weer een nieuw hoofdstuk.

Jacques heeft vandaag ook mijn project geinspecteerd en kwam nog weer met een paar goede tips aan. Onder meer een drain onderin de tank. Goede tip kan ik wat mee.