Motor

BMW Motor

Motor af den haag

Mijn cherry wordt uitgevoerd met een BMW 1150 GS motor. De motor is van een BMW motorfiets, is van bouwjaar 2003 en heeft tot nu toe 30000km gelopen. De twee cilinder motor is 85pk en heeft dubbele ontsteking.

De versnellingsbak en achterbrug, die hier nog aan de motor zitten, heb ik gedemonteerd en via internet weer verkocht.

Ook zit hier de dynamo nog bovenop de motor. Deze plaats is niet zo geschikt aangezien de motor daardoor toch ruim 15 cm hoger is dan ik wens. Hierdoor krijg je straks een erg grote bobbel op de motorkap, wat ik probeer te vermijden. Henk Jan van der Zouw van ZME, uit de Meern, heeft een fijnmechanische machinefabriek en heeft de mogelijkheid om een nieuwe motorsteun te maken. De steun is geheel van aluminium en biedt eventueel ook nog plaats aan een vacuumpomp. Die vacuumpomp heb ik niet nodig, aangezien ik geen vacuum gedreven instrumenten gebruik.

Daarnaast is er een modificatie aangebracht bij het oliepeilglas.  Een BMW motor heeft standaard geen oliepeilstok maar een glaasje van ongeveer 25mm waarop het motorolieniveau direct is af te lezen. Echter dit glas is er bij een paar andere gebruikers uitgeblazen tijdens de vlucht. Dit  is dus een zwak punt. Om dit op te lossen moet eigenlijk het peilglas verwijderd worden en daar voor in de plaats een peilstok gemonteerd worden. Ook dat kon ZME maken.

De motor is dus even uit logeren geweest bij ZME, en is inmiddels weer terug inclusief steun en peilstok. Het ziet er allemaal heel erg goed uit.

Ook is de gearunit inmiddels verenigd met het motorblok. Op zich was dat niet een grote of moeilijke klus, het was allemaal passend en kon zonder veel moeite gemonteerd worden. Weer een stukje klaar.

 

Voor de bescherming van de aandrijfriem van de dynamo kreeg ik een achterplaat van André Gremmen. Dit scheelt weer heel veel pas en meetwerk en hierop kan ik de beschermkap op af stemmen. Inmiddels is dat ook weer klaar en kan de motor op de bok geplaatst worden.

 

De motor moet natuurlijk ook gekoeld worden. Dat gebeurt op twee manieren. middels oliekoeling en luchtkoeling rechtstreeks over het blok en de cilinders. De oliekoeling meent voor 60% rekening voor zich, de resterende 40% is dus luchtkoeling.

Voor de oliekoeling heb ik gekozen voor de dubbele capaciteit van de standaard door twee oliekoelers in serie te plaatsen. Het zijn originele BMW koelers.

De koelers heb ik voorin de cowling gemonteerd zodat ik verzekerd ben van voldoende frisse luchtaanvoer. De luchtstromen van de oliekoelers en de koellucht van de cilinders worden gescheiden van elkaar totdat de lucht afgewerkt weg kan stromen.

Het is een heel mooi compact geheel geworden, wat weinig ruimte inneemt.

Nu de luchtscheidingsschotten nog maken. 

 

Door dat de lucht in de zomer warmer is  is de lucht ook dunneren dus lichter. Daardoor heeft de propeller minder kilo's lucht te verzetten en zou het motortoerental nu hoger moeten zijn in take off. Echter, het toerental is lager.

De Motronics, zeg maar de hersenen van de motor, meet de temperatuur van de buitenlucht en geeft dan minder brandstof waardoor het maximale vermogen iets teruggenomen wordt. Dit resulteert in een iets lager toertental.

Hiervoor heb ik een "Recyclizer" tussen de buitenluchtsensor en de motronics geplaatst. Deze verteld de motronics dat het 20 graden kouder is en krijgt de motor meer brandstof. Het werkt, want het oude toerental is weer terug.

Echter in take off kan ik nog wel wat vermogen gebruiken en ga de propeller 1 graad armer afstellen. Hierdoor krijgt de motor nog iets meer toeren en bovenin het toerental zit nog wat meer vermogen. Proberen dus. Wordt vervolgd.