Instrumentenbord

Instrumentenbord.

 

Het instrumentenbord heeft zijn vorm en zijn plaats gekregen. Het is kantelbaar opgehangen in rubbers. Altijd makkelijk als je later iets moet aanpassen. Het is een 3mm triplex plaat die aan weerszijden bekleed is met glasvezeldoek. Op deze manier wordt het sterk en relatief licht. Later zal het dashbord overtrokken worden met koolstoffolie zodat het een koolstof uiterlijk krijgt. Niet alle componenten zijn aanwezig, maar hetgeen ik heb kan al ingebouwd worden. 29-10-2010 heb ik het bord aan twee kanten bekleed met glasvezel en epoxy om een stevig bord te verkrijgen. de bovenkant heb ik dicht gemaakt met triplex van 1,2 mm waarover een laag glasvezeldoek is gelamineerd. Licht en sterk.

 

De witte papieren op het dashbord zou de indeling kunnen zijn van de instrumenten die geplaatst moeten worden. De linkse ronde klokken worden de hoogtemeter, de snelheidsmeter, het bolkompas en de transponder. Het grote vierkante vlak de MGL stratomaster EFIS, het lange rechthoekige vlak het powerpanel de beide vierkante vlakken de radio en de transponder.

Helemaal buitewnaan zitten twee ventilatieopeningen.

Misschien kan op dit dashboard een iPAD geplaatst worden, heb ik geen iCub maar een iCherry. Volgens mij is dat wereldwijd uniek.

Inmiddels zijn de altimeter en de airspeed indicator ook binnen gekomen. Deze beide instrumenten zullen als enigste analoge instrumenten in het instrumentenbord geplaatst worden. De rest van de meters is straks digitaal. Hiervoor dient nog een keuze gemaakt te worden. Misschien een iPAD met een MGL Enigma, of anders alleen een MGL Enigma.

 

Ik heb weer iets om te veranderen.

De Stratomaster Enigma die aanvankelijk de bedoeling was heb ik toch moeten wisselen voor de Startomaster Voyager. Deze is in plaats van 5,4"" 8,4" groot. Dus moet het dashobrd toch nog iets anders ingedeeld worden anders past het niet.

De Voyager vond ik op het internet, is nieuw en nooit gebruikt. Een Engelsman zat een beetje verlegen met dit apparaat en heb het ding van hem overgenomen.

Prachtig apparaat, nu nog de schermconfiguraties indelen volgens eigen wensen, en ook afhankelijk van de techniek die gebruikt wordt.

Wordt vervolgd, 

Het dashbord is inmiddels redelijk ver gedefinieerd. Alle grote componenten hebben een definitieve plaats toegewezen gekregen. Links moet onderaan de radio ingebouwd worden en bovenin de transponder.

Zoals je ziet uit één van bovenstaande foto's is de layout van het dashbord gewijzigd. Dit op advies van Gert Post.

Het dashbord is nu klaar. Alle componenten heb ik ingebouwd. Het dashbord en de afdekkap zijn bekleed met een koolstof look plakfolie.