Electrische installatie

Electrische installatie

 

De electrische installatie zal zo eenvoudig mogelijk worden ingericht zonder consessies te doen aan veiligheid.

Onderdelen voor de installatie zijn in ieder geval een hoofdrelais, een contactslot en een powerpanel voor de verdere electrische installatie. Het hoofdrelais zal alle electriciteit afsluiten op het intrumentarium.

Powerpanel

Het powerpanel is uitgevoerd met een aantal schakelaars voor verlichting e.d. en is tevens uitgevoerd met een gefilterde radio bus ter voorkoming van ruis of storing.Het powerpanel kan max 55 ampere leveren en dat vol conitnue. Dit paneel heeft zowel de noodzakelijke schakelaars al ann boord maar ook de circuit brekers zijn jhier op gemonteerd. Die circuitbrekers zijn eigenlijk de zekeringen. Ze werken hetzelfde als eenmoderne "stop" in de woning. Het kost een paar cent maar dan heb je ook wat. Het scheelt in ieder geval veel werk.
 

Contactslot

Het contactslot is uitgevoerd met 3 standen, uit, contact en start. De startfunctie is beveiligd, men kan een eenmaal gestarte motot niet nogmaals starten.

Oude kabelboom.

Voor veel componenten wordt de kabelboom weer gebruikt van de motorfiets. Gewoon even uitzoeken welk draadje waar heenloopt, en waar het vandaan komt. Gewoon vooraan beginnen, er is een eind!

Met name het doneren van relais en stekkers zijn natuurlijk van onschatbaar belang. Maar ook het allerbelangrijkste component, de "Motronic", dit is de computer van de motor, moet weer geheel werkend in het vliegtuig geplaatst worden. Om dan te weten hoe het allemaal gezeten heeft is het van belang dat je, voordat je de kabelboom sloopt, eerst goed analyseert hoe het allemaal heeft gezeten. Met behulp van electrische stroomschema's en de kabelboom zelf is dit allemaal goed uit te zoeken. Een hele klus die alleen al een hele dag werk opleverde.Halverwege de klus krijg je zowaar het idee kok te zijn die in een pan spaghetti peutert. Ook zal veel van de kabelboom niet meer gebruikt worden, aangezien er geen verlichting, knipperlichten, toeter en versnellingsbak meer op zitten kan dit deel weggelaten worden. De foto geeft een vrij goed beeld van de inhoud van de kabelboom.
Nadat ik klaar was kon ongeveer he helft van de oude kabelboom bij het oud vuil, maar daar wacht ik toch maar even mee. Je weet maar nooit of je nog een stekkertje nodig hebt.
Inmidels is de electrische installatie in de romp van het vliegtuig klaar. Tot nu toe is er nauwelijks ietsgebruikt van de componenten van de motorfiets.
Het vliegtuig is uitgerust met "3 greens" dit zijn 3 leds die branden wanneer het onderstel omlaag is en gelocked. Fijn om tijdens de landing te weten dat je onderstel omlaag is. De 3 greens branden zodra het landingsgestel uit is. In alle condities branden de leds.
In tegenstelleing tot de "3 reds" dit zijn 3 rode leds die branden als het onderstel omhoog, of ingeklapt is. Zij zullen alleen banden indien de snelheid laag is, af dat de hoogte beneden een bepaalde waarde komt. Dat is nog niet duidelijk. Daarnaast zal in de headset een melding komen dat het onderstel nog niet omlaag is. De melding is dan "danger, gear down, gear down."
De emlding wordt ook weergegeven in de glasscockpit. Veiliger kan ik het niet maken.
Daarnaast is het vliegtuig uitgerust met een Transponder, een radio en een glasscockpit met gps. Met deze apparatuur moet ik eigenlijk alles kunnen maken wat er maar gewenst wordt. Verdwalen wordt ook een beetje moeilijk zo.