Brandstofsysteem

Brandstofsysteem

Het brandstofsysteem zal worden uitgevoerd met een stranger die in de tank zit. Dit is een grove zeef die onderin de tank staat. Daarna loopt de brandstof via een afsluitbare brandstofkraan naar de gascolator.

De gascolator is een "filter" waar een heel fijn gaasje in zit. Tevens heeft dit apparaatje de functie om water en andere zware delen op te vangen. Dit apparaatje zit op het diepste deel van het brandstofysteem en is van buitenaf bereikbaar. De Gascolator biedt de mogelijkheid op heel eenvoudig een beetje brandstof af te tappen, al dan niet met vocht en vuil.

Daarna zal de brandstof door een filter stromen. Dit filter heb ik nog niet, ik ben hiervoor op zoek naar een "autoexemplaar"

 

Wijziging.

Inmiddels heb ik het brandstofsysteem gewijzigd, de brandstofpompen, ik monteer er gelijk twee, komen onderin de tank te liggen. Mocht er een brandstofpomp uitvallen dan kan ik de andere pomp inschakelen. Se liggen beide helemaal onderin de tank in de brandstof. Dat laatste vond ik nog wel een beetje eng. Een draaiend electrisch apparaat in de benzine gaf me aanvankelijk niet zo'n fgoed gevoel. Maar als je bedenkt dat er geen BMW motorfiets rondrijdt waar ook niet een pomp in de benzine ligt moet het denk ik toch veilig zijn. Bij BMW doen ze niet zo maar wat. 

Het voordeel van de pomp in de tank is dat de kans op vapor lock (gasbellen) eigenlijk geelimineerd is. Het hele brandstofsysteem staat nu onder een druk van ongeveer 3 bar.

 

De leidingen op de motor zijn allemaal met een extra brandwerdende sleeve ommanteld. Op deze manier kunnen ze nier door brand aangestast worden. Daarnaast is er nog een extra filter tussen de motor en de gascolator geplaatst.