Al weer een vlucht

IK weet niet meer hoeveel vluchten ik gemaakt heb, al kan ik dit wel nazien in het logboek.

De vlucht van 10 mei 2013 was weer een hele mooie vlucht, al heb ik het nog niet eerder zo "bumpy" meegemaakt. Het is goed dat er gordels in het vliegtuig zitten, dat houd je dan een beetje op zijn plaats.

Het vliegtuig gedraagt zich in de lucht erg voorbeeldig. Het ding stuurt zo heerlijk. Elke milimeter input op de stick krijg je netjes terug met een beweging of richtingsverandering van het vliegtuig.

Tijdens de start draait de motor tussen de 5600 en de 6000 toeren, dit hangt af van de weersomstandigheden.

We draaien tijdens kruisvlucht ongeveer 5000 motortoeren.

Een daalvlucht heeft een toerental ergens tussen de 3000 en de 4000 toieren, dat hangt af van de snelheid waarmee je wilt dalen.

In het circuit hanteren we een toerental tussen de 5000 toeren en de 4500. Op final nog minder, maar dat hangt van wind weer af.

Er wordt erg weinig getrimd aan het vleigtuig. Er is eigenlijk geen verschil in trimsetting tussen start en kruisvlucht.

Het onderstel laat zich ook erg goed bedienen, en de verschillen tussen uitgeklapte en ingetrokken toestand is goed te merken. Het scheelt ongeveer een 4 knopen snelheid. Ik heb ook het gevoel dat het vliegtuig iets anders reageert, al heb ik hier niet heel duidelijk een verklaring voor.

De radio werkt goed. Nadat we bij het begin van het vliegen nogal wat gedoe hadden met de radio kunnen we nu eigenlijk wel stellen dat de radio naar behoren werkt.

De transponder doet zijn werk goed, althans dat denk ik, want ik krijg geen klachten en hij geeft toch aan dat hij werkt.