9evlucht

De negende vlucht

Nooit eerde vlogen we zo snel als op deze vlucht, 125 knopen.

In deze vlucht hebben we de slipindicator gecalibreerd en de hoogtemeter.

De bedoeling was ook om de VSI meter te calibreren. Deze meter laat zien hoe sterk we stijgen of dalen, en geeft dit aan in voeten per minuut. Echter, we kwamen niet zover. We zouden klimmen naar 3000 voet en dan twee minuten lang met een daalsnelheid van 500 voet perminuut omlaag gaan en dan de hoogte uitlezen. Deze  waarde is dan de calibratie waarde. Gert vond het een goed idee om naar 3500 voet te klimmen, dan een daalsnelheid van 500 voet inzetten tot 3000 voet. Dit was een goed idee,de calibratie wordt dan zuiverder.

Op 3100 voet geeft Gert aan dat het begint te regenen, echter dit bleken oliespatten te zijn. Gert ontdekte ook aan zijn kant van de motorkap dat er een oliespoor  naar hem onderweg was, vanaf de propeller. Niet goed, landen.

Aldus geschiedde. Motorkap opengemaakt, alles aan de voorkant nat van de olie. Na onderzoek blijkt dat dit door de hoge snelheid uiit de gearbox werd gezogen. Hiervoor heb ik een kleine aanpassing gemaakt. Ik heb een filtertje opde ontluchting gezet.

Hopen dat het nu goed gaat.

Het vliegtuig vliegt super, alles werkt naar behoren enb de prestaties zijn goed.