De Eerste vlucht

De Eerste vlucht met de PH-VWC

Op vrijdag 26 oktober 2012 heeft de Breandli BX-2 bijgenaamd de Cherry cvoor het eerst gevlogen.

Het was aanvankelijk de bedoeling de week ervoor al te gaan, maar door problemen met de radio hebben we dat niet gedaan. De raadio creëerde wel een draaggolf, maar dat wat we zeiden kwam zeer “garble” over, het was dus niet te verstaan. Als je dan niet kenbaar kunt maken aan de toren ga je niet vliegen. Je moet ten allen tijde kenbaar kunnen maken wat je intenties zijn.

Nadat ik zaterdag een nieuwe antenne heb gemonteerd (ee dipole)was alles ok. En zo kwam vandaag het moment om met Cherry het luchtruim te kiezen.

Vrijdag de 26e dus weer opnieuw geprobeerd. Nadat ik samen met Gert Post (mijn steun en toeverlaat)  een nieuwe speedrun hebben gemaakt besloten wij om de eerste vlucht te doen.

Gert zou het vliegwerk doen en ik de klokkenwinkel, waaronder Gert coachen in de snelheden, temperaturen, stijgsnelheden enz.

 

Om een klein beetje indruk te geven hoe dat ging heb ik onderstaand proberen te verwoorden wat er dan allemaal gebeurt.

 

 

Nou…. Naar het begin van de baan,….. motorpower check….. ok……. Alle klokken ok……. toestemming vragen aan de toren,…. Ok…..oplijnen op de baan………………jan…. Voor dat we de helft van de baan gehad hebben moeten we los zijn anders breken we af… ja ok…………… Gas derop…. Full power……. De kist begint te rollen……...gaat sneller en sneller…… Gert, 40 knopen…….43knopen…. 48 knopen……. 50 knopen. Jan, we zijn los…… doorstijgen…. Trim bijstellen….., kist recht houden (we hebben crosswind),…. 60 knopen……weer trimmen……65 knopen…... temperaturen opdreunen…..snelheden melden 80 knopen,……. Ja we gaan lekker omhoog,……….stijgsnelheid 500 voet per minuut… Gert… hij duttet….. ja man… mooi man….. hoe hoog zitten we, 1500 voet. 5800 toeren.. Jan ik ga iets gas terugnemen, …. Ja is goed, 5400 toeren nu…. Motortemperatuur daalt naar 77 graden, super….. motortje blijft lekker brommen…. Trekt super door jan, we gaan een hoog circuitje vliegen…. Even de toren oproepen….. akkoord…… level op 1500 voet hoogte…. Beetje ontspannen…. Jan mooie mesiene man….. ja, dut iet goed?.... Helemaal tof…… drie rondjes verder…. Gert zullen we eerst een bakkie doen…… ja ik bin kold….. kold? Hoe kan dat nou,….. ik bin hartstikke warm…..trouwens.  ik heb ook koude handen….. Teuge tower  Papa hotel victor wh downwind for landing. Papa hotel victor whisky charly cleared to land…. Cleared to land Whisky Charly… jan we gaan zakken naar circuit hoogte….. ok…. 1400 voet…….1300 voet….1100 voet………….70 voet…. Jan we gaan landen zonder flaps.. ok………snelheid is nu 80 knopen…. 79…  77……….. Gert.. gas niet helemaal dicht trekken, gaat ie windmillen….o, ja……. 69………..60…..300 voet…. … 59…….. 55…….. 50 knopen…… ieuwwww,  ieuwwww, ja wielen aan de grond….. gas deraf……..uitlopen….. uitblazen…. Ontspannen,…. Mekaar aankijken…….grijns van oor tot oor… ja  jij ook…….    Jan Wij hemt had……Ja man……. het ging super………Tjonge jonge na 3,5 jaar is dit wel super……. Zo…. Man nou. Jan Gefeliciteerd, ja dankje man, en jij bedankt voor alles wat je voor mij hebt gedaan, nou geen dank hoor. OK nou eerst  koffie.

 

Na de koffie nog een keer…. Waw wat is dit mooi zeg.