Vleugelbelastingstest

Een van de weinige tests die het vliegtuig moet doorstaan is de vleugelbelastingstest.

In de lucht kan het vliegtuig hoge belastinen oplopen. Het mag straks tot een belasting van 3,8G belast worden. Om er zeker van te zijn dat hij dat ook verdraagt wordt er een test gedaan waarbij het vliegtuig op z'n kop gezet wordt, de vleugels gemonteerd worden en dan een last te dragen krijgt van 910kg per vleugel. Dit moet het vliegtuig kunnen verdragen zonder dat het stuk gaat. De vleugelbelastingstest vond plaats in de hal van bakkerij Fuite. Het vervoer was in handen van Alex Boer.
Het vliegtuig is netjes opgesteld op de steunen die ik daarvoor gemaakt had. Nadat we de vleugels gemonteerd hadden konden wij de kunstmest, die door Fuite veevoeders was aangeleverd in zakken van 25kg op de vleugels plaatsen.
De paketten werden per 100 kg op de vleugels gelegd waarna een meting plaats vond op de vleugeltip en ook op de rand van de romp, 50cm voor het achterkapje van de cockpit.
Op zich verliep de meting goed, de vleugeldoorbuiging verliep heel mooi en geleidelijk. Bij 600 kilo een kraakje. Maar bij 800 kilo per vleugel gaf het vliegtuig  één droge harde knal waarna de vleugels in de onderliggende zakken lagen. De centraal holm heeft het begeven zo lijkt het. Dus missie mislukt. Vreemd want de klos waarop de vleugelstomp rust is middels een bout van 10mm  vergrendeld. Waarom kan die klos naar buiten komen?. Raar. Onderzoek volgt.

Onderzoek.

Nadat het vliegtuig weer huiswaarts mocht keren is de volgende dag de onderkant van de vleugelstummels losgemaakt waarna we konden zien wat er gebeurd was. Het stuitblok waar de vleugelstomp op rust, tussen de hoofdliggers is naar buiten gekomen. Hoe kan dat? Daar zit toch een bout door? Nadat ik de zaak verder heb losgehaald en de moer van de bout gedraaid heb, die inderdaad toch wel door de klos loopt, kon ik de bout verwijderen. Het blijkt een simpel draadeind te zijn van 10mm. Niet volgens tekening want die schrijft een gladde 10mm chroommolybdeen stalen bout voor.

Nadat ik de boel verder heb ontmanteld en schoongemaakt heb ik het gat opgemeten wat door de klos en de hoofdligger loopt. Wat blijkt? Dit gat is 12mm. Dus een bout van 10 in een gat van 12 doet helemaal niets. In ieder geval niet eerder dan nadat de lijmverbindingen het hebben begeven, dan pas doet de bout zijn werk.

Ik heb de zaak netjes ontrafeld en schoon gemaakt en een gladde bout van 12 mm gekocht die ik door de vleugelliggers gestoken heb en door het stuitblok.

Dit paste heel goed. Met een klein bankhamertje kon ik de bout er in tikken. Het paste precies.

Wat ik jammer vind is dat de boring goed was, de zaak goed paste, maar er alleen een verkeerde bout gemonteerd is geweest. Was dit passend geweest dan was er niets gebeurd. Jammer, het levert veel werk op en vertraging.

 

Vleugeltset vervolg.

Zaterdag 27 november 2010 hebben we de vleugel nogmaals getest. Met succes. De vleugel gaf nu geen krimp en bij dik 900 kilogram per vleugel hebben we de test met succes mogen afronden. De gemiddelde doorbuiging was 9,5 centimeter op de vleugeltippen.

Het is toch wel weer heel spannend, zeker nadat het de eerste keer niet goed ging. Het geeft een gevoel alsof je een vliegtuig moedwillig aan het slopen bent.

Mijn vriend Henk Mijnheer haalde ons 's morgens op om met zijn vrachtwagen met laadklep. Dit is nog wat handiger dan op de vrachtwagen van Alex Boer, die moest ons "optakelen".

Ook nu mochten we de test uitvoeren bij bakkerij Fuite in een leegstaande loods. Eigenlijk zie je ook nu weer "beter een goede vriend(of vrienden) dan een verre buur". Alex, Henk, Harm en ook Fuite veevoeders en Zeelandia, heel hartelijk bedankt voor jullie medewerking. Als het vliegtuig straks klaar is nodig ik jullie uit voor een rondvlucht (Als je durft....). 

Als testmiddel gebruikten we nu krijt, dat is nog zwaarder dan kunstmest, krijg je niet zo,n hoge torenflat op je vleugel.