Tank

De tank.

 

De tank is nu aan de beurt, ook dit ding heeft wel zijn vorm maar is beslist nit naar mijn zin.
Dit kost nog weer de nodige energie en uren om het ding toonbaar te maken. Een van de eerste dingen die ik doe is de ophanging van de tank veranderen. Eigenlijk moet de tank verlijmd worden met de romp, maar dan kun je later nooit weer bij het voetenstuur of iets dergelijks. Dat lijkt mij niet een goed idee, vandaar dat ik hem demontabel maak. Jan Hermsen attendeerde mij er op het niet te doen zoals hij het gedaan heeft. Als je hem aan de zijkant vastbout kun je er later weer slecht bij. Dus monteer ik hem aan het motorschot en zullen op de achterhoeken van de tank ook nog twee steunen komen.

 

Ook het motorschot moet nog aangepast worden, het loopt bovenin de hoeken niet parallel met de tank
Na veel werk heb ik de hoeken opgevuld met glas en een mooie rand gemaakt van glasvezel en epoxy waar de cowling straks aan opgehangen kan worden. Het geheel ziet er nu erg netjes uit en is nu helmaal naar mijn zin.
De bovenkant van de tank, die ook meteen de buitenkant van de romp is, heb ik ook netjes strak gemaakt met wat epoxy plamuur. Mooi strak geworden. Kostte wel weer een helboel uren maar het resultaat is ook goed.

Ik heb ook meteen de stranger in de tank maar even gecontroleerd, ik kan er nu gemakkelijk bij.In een later stadium moet ik ook nog een tankelement inbouwen om het brandstofniveau te meten. Voor de boordcomputer ben je zeker en niveaumeter nodig om te kunnen zien hoelang of hoever je nog kunt vliegen.

 

Soms is er wel eens iets wat je niet echt aanstaat. Zo ook de tank, het zint me niet. Ik wil toch eigenlijk wel de pomp in de tank hebben zodat ik straks geen last heb van gasbelvorming in de aanzuigleiding van de benzinepomp. Dat is erg vervelend al je eenmaal vliegt.

Ik heb de stoute schoenen aangedaan en de slijptol op de bodem van de tank gezet en er een vierkant gat in

geslepen.

De randen van het gat heb ik vrijgemaakt van schuim en er een rand in geharst van ongeveer 1 cm diep waar ook de bouten in gelamineerd worden. Op die manier krijg ik een onsamendrukbaar geheel waar straks een aluminium plaat op gemonteerd wordt met daarop 2 benzinepompen. De pompen kunnen naar keuze ingeschakeld worden. Direct na elke pomp is een keerklep zodat benzine alleen maar de pomp verlaten kan en er niet weer in kan stromen. Op deze manier heb ik weer iets meer veiligheid ingebouwd tegen uitval van de benzinepomp, al is het nog steeds electrisch.

IK heb de tank inwendig ook nog behandeld met 3M Scotch Clad 776.Kreeg ik van Wim Meijnen. Dit goedje maakt de tank benzinebestendig. Wanneer benzine langdurig in een epoxytank zit kan de epoxy week worden.

Wegens de kou (24-dec-2010) -5 graden heb ik dit in mijn werkplaatsje in huis gedaan. Daar is het lekker warm en heb ik geen last van de kou. Aldus mijn vrouw stonk het hele huis naar dit goedje, ikzelf rook natuurlijk niks.

 

In de zijkant van de tankunit heb ik een luchtinlaatklep gemaat waar frisse lucht de cabine kan binnestromen. Deze kep is zodanig in de tank gesitueerd dat de klep bij gesloten cabine vanbuitenaf niet zichtbaar is. Hij zit netjes verborgen achter de verschuifbare cockpitkap. Er zal namelijk tijdens de vlucht wat stuwing ontstaan tussen de cockpitkasp en de romp doordat hier lucht recht op aan stroomt die niet weg kan. Door de klep te openen stroomt de lucht naar binnen naar de openingen in het dashbord. Op deze manier hoop voldoende frisse luct binnen te kunnen laten. De luchtklep leek mij noodzakelijk omdat mogelijk ook regenwater kan binnenstromen. Dat laatste llijkt me niet zo geweldig, vandaar de klep.