Het Exterieur

Het exterieur van het vliegtuig.

Het vliegtuig krijgt een geel/rode kleur, en het zal gespoten worden door autoschadebedrijf B. van den Beltuit IJsselmuiden.

Er wordt gebruik gemaakt van RMautolak.

14 november 2011 was de datum dat de gele lak op de romp is gezet. omdat het vliegtuig ook van onderen gespoten moest worden en het vliegtuig dan gedraaid moet worden mocht ik Gerrit van den Belt assisteren bij het spuitwerk. Als je hem bezig ziet denk je "dat kan ik ook" maar al snel kom je tot de conclusie dat dit een vak is wat je moet beheersen. Gerrit doet dat, ik niet.

De romp had vijf spuitlagen nodig voordat de gele lak dekte. Dit resulteerde in het verwerken van vier en een halve kilo lak. Het resultaat is erg mooi geworden.

 

Na een tweetal weken afgehard te zijn in de loods van de familie Kaandorp is de Cherry beplakt met folie om de decoratie te spuiten.

Deze decoratie werd geleverd door Prestige Reclame uit Genemuiden. Op de foto's kun je in ieder geval goed zien dat de mannen dit een mooi klusje vonden. Je kunt namelijk geen bredere smile trekken dan deze heren. Je kunt auto's beplakken of treinen, maar een vliegtuig komt meestal niet voor in je CV. Deze heren wel, ze kunnen zo bij airbus solliciteren. Eigenaar van Rees kan trots zijn op het resultaat, want het plakwerk zat er subliem op.

Wat een groot voordeel bleek is dat deze folie mooie scherpe randen genereert in het spuitwerk. Het rafelt niet. Het feit dat deze folie op de snijplotters van Prestige is gesneden maakt de zaak ook erg scherp. 

Wat vooral niet onvermeld moet blijven is het schuur- en plamuurwerk van Marco. Voornamelijk daardoor is het allemaal erg mooi strak geworden. Als ik zelf soms al tevreden was wilde Marco het nog moiier maken. Nou dat is natuurlijk goed, hij stond per slot van rekening gratis op de werkvloer. Marco heeft een goed schuurhandje, dat kan hij ook goed gebruiken bij zijn eigen Cherry die in aanbouw is..

Het vliegtuig is na de decoratiefolie volledig ingepakt in papier, en Gerrit heeft de romp daana in twee spuitgangen af kunnen ronden. Het resultaat is dan ook heel erg mooi geworden. Gerrit kan dus ook solliciteren bij Airbus.

De kleurcombinatie is erg mooi en de decoratie geeft een heel leuk beeld aan het vliegtuig. Het lijkt alsof de canopy een luchtbel is die de rode lijnen omhoog stuwt.

Nu kan begonnen worden met het afbouwen van de kist. Ik denk nog een 100 tal  dingen te moeten doen voordat het vliegtuig de eerste keer kan starten.

Wat wel weer opviel is dat de romp toch werkt. Er zijn rompdelen die superstrak waren maar nu toch een knikje of golfje vertonen. Het is niet geheel duidelijk of dat nu komt van de temperatuur in de spuitcabine. Het vliegtuig is gespoten bij een temperatuur van zo'n 25 graden celcius en afgehard bij een 35 graden celsius.

Hoe dan ook het zit er in en ik laat het ook mooi zo. Als je straks op 3000 voet over Dusseldorf vliegt doe je daar absoluut niet moeilijk over. Denk ik(?). Blijf kijken op de site, het komt allemaal in beeld.

Onderstaand een foto van het geheel.