De vleugels

Eerste stappen van de bouw.

In de eerste week van de bouwvakantie 2009 ben ik begonnen met het maken van de ribben en latjes die uit de planken gemaakt moeten worden. De ribben kon ik maken door middel van moedermallen die ik geleend kreeg van Jan Hermsen. De achterlijsten gemaakt en deze aan elkaar gelijmd. Voor de eerste week een mooi begin gemaakt waar alle ribben en de voor- en achterlijsten zijn gemaakt.

Eerst twee weken vakantie en daarna starten met het echte werk.

Na de vakantie begonnen met de wortelribben op beide vleugelliggers gelijmd. Een secuur meetwerk om beide ribben op 4 graden instelhoek te krijgen. Dit blijkt nog niet zo heel gemakkelijk te zijn. Met veel meetwerk komen beide ribben exact op de goede plaats, met exact de juiste instelhoek, waarna de andere ribben ook vastgelijmd worden.

Rolroerlagers en besturing.

De rolroeras is het eerste probleem, het materiaal is slecht verkrijgbaar. Na veel zoeken vind ik bij een bedrijf Almet service center de 6082T6 buis. Hij heeft er één van 6 meter liggen die ik onmiddellijk van hem koop. Verder levert dit geen problemen op.

Inmiddels een website gevonden waar zo ongeveer alles te koop is voor een experimental is te vinden. Aircraftspruce in de Verenigde Staten. Dit is zeg maar de Gamma voor een vliegtuigbouwer.

Rolroeren, Flaps.

De rolroeren worden gemaakt van pu-schuim. Gemakkelijk te bewerken maar slecht met de snijdraad te snijden. Het ruwe werk van de rolroeren levert weinig problemen op. Ze moeten echter nog wel bekleed worden met glasdoek. Dat komt later.

Het ruwe werk van de flaps beperkt zich tot de bovenkant van de flaps die enigszins hol zijn. Nadat deze bekleed zijn aan de bovenzijde kan de onderkant geprofileerd worden. Ook dat komt later.

Vleugels indekken met Roofmate.

De vleugels worden ingedekt met Roofmate, eerst op maat brengen tussen de ribben, daarna met de snijdraad de vorm maken. Intussen ook de roofmate ribben met glasdoek gelijmd aan de hoofdligger en achterlijst. Hierna de ribben goed uitgelijnd aan de bovenkant zodat de ribben op elk punt de vleugelplaten dragen. Eerst de bovenkant, zodat ik die ook nog extra kon vastmaken aan de ribben in verband met de lift die straks boven de vleugels aan de platen “trekt”.Ook dit werk levert geen onoverkomelijke problemen op. Hierna moest de bovenkant van de vleugels strak geschuurd worden, hiervoor heb ik een aluminium trapleuning gekocht die ik in tweeën gezaagd heb, één met grof, en één met fijn schuurpapier beplakt. Op deze manier heb je gegarandeerd rechte schuurplanken. Na enkele avonden en zaterdagen schuren is de vorm prima voor elkaar. Het is wel kwetsbaar, want met een onbedoelde veeg met de schuurplank beschadig ik mijn eigen werk, echter het is wel goed te repareren.

Nadat ik hiermee klaar ben moet ik lijm- en epoxywerkzaamheden stoppen aangezien mijn werkplaats niet is geïsoleerd en de temperatuur beneden de 15 graden daalt. Geen nood want er is genoeg werk te doen dat niet temperatuur gebonden is.

Ruwbouw klaar

De vleugels zijn nu ruwbouw klaar, beide ziijn ze diagonaal bekleed met 2 lagen glasvezeldoek van 160gram per m2. Op deze manier draagt elke glasvezel mee. Er komen nu op alle draden trekkrachten. Dit komt de sterkte van de vleugel ten goede. Daarnaast zijn de achterste bevestigingspunten, waarmee de vleugel ook aan de romp is bevestigd, nu ook helemaal passend gemaakt. Het geheel is volledig spelingvrij, De vleugel zit misschien wel iets te strak in de pennen, het monteren gaat nogal zwaar. Kijken we later naar.Op beide vleugelhelften zit aan de wortelrib een mooi overstekje die gaat aansluiten op de vleugelstummel met ongeveer 1 cm ruimte. De vleugelstummels moeten hier nogwel mee uitgerust worden.
De vleugels en de romp zijn nu klaar voor de belastingstest. Tijdens de vleugeltest zal blijken dat de vleugels erg sterk en redelijk buigzaam zijn.
Het geheel zit goed symmetrisch aan de romp. Ook na meting van de instelhoek over de volledige breedte van het vliegtuig geeft veel voldoening. Hiervoor heb ik gebruik kunnen maken van de mallen van Jan Hermsen.

 

De vleugels worden strak gemaakt nadat de peel off verwijderd is. De vleugels kwamen daar na ruim een jaar weer onder vandaan en het resultaat is eigenlijk heel erg goed. Mooi strak met hier en daar een plekje waar wat bijgeplamuurd moet worden. Natuurlijk moeten ook de diagonale  "sporen" dicht gemaakt worden waar de glasvezeldoeken elkaar overlappen. Met epoxyplamuur met microballoons is dit goed te doen.

Daarnaast is een eerste aanzet gegeven voor de inbouw van de verlichting en de vleugeltip. De vorm heb ik op een plaat karton uitgetekend en daarna overgebracht op het schuim.

De vorming is dan eigenlijk al een feit. Nu nog schuren en de vorm komt er direct in. Of het helpt tegen tipwervels weet ik niet, het staat wel mooi. Wat ook opviel is dat Airbus een paar weken later dezelfde vleugeltippen blijkt te hebben op die grote vliegtuigen. Gejat natuurlijk. Maar goed, dat zij dat ontwerp hebben overgenomen geeft wel een goed gevoel, al zal het wel niets opleveren, gebeurt namelijk nooit met plagiaat.

 

De vleugels zijn inmiddels helemaal spuitklaar. Wat een onvoorstelbare hoeveelheid werk was dat. Om de zaak mooi strak te krijgen heb je toch wel de nodige uren met de schuurplank nodig. Al met al zijn de vleugels toch erg strak geworden. Ze zijn zelfs strakker dan de romp. Met dank aan Marco's scherpe blik. Marco ontpopte zich bij mij als de master strakmaker. De vleugels zijn na de epoxy eerst behandeld  met een  sterk vullende laag patsercoat. Dit hecht goed aan de epoxy, met name aan het profiel dat door de de peelply is achtergebleven. Daarna zijn er 2 lagen wasprimer op gezet, daarna 2 lagen filler en daarna zal de uiteindelijke lak er op gezet worden. De gele kleur zal in 5 lagen worden aangebracht zodat de gele lak erg slecht dekt. Dit schijnt weer te maken hebben met het ontbreken van lood in de verf. Dat mag kennelijk niet meer.

Wat het schuren van de lak betreft ging de pantsercoat erg goed, dat schuurt lekker. Ik heb de vleugels voor het grootste deel met de hand geschuurd, met de schuurplank. Ik heb daarvoor op advies van Gert Post Abranet schuurpapier voor gebruikt. Dit bleek een erg waardevol advies te zijn. Dit schuurpapier gaat niet vol zitten en is ook niet direct bot. Ik gebruik het zelfs op de ronddraaiende schuurmachine.Dit kan ik iedereen aanraden.

De laag wasprimer is niet fijn te schuren, daar heb je het schuurpapier toch zo  mee dicht zitten. Toen ik dat eenmaal weer goed genoeg had geschuurd kon de filler aangebracht worden. De filler is een nieuw product van R-M lakken. Deze filler is gebaseerd op krijt ipv glas. Hierdoor is deze filler erg goed te schuren. Deze filler gebruikte ik op advies van autospuitbedrijf van den Belt.

 

Inmiddels worden de spuitmallen vervaardigd bij Prestige reclame voor de rode striping. Ook deze zijn netjes geleerd en hebben goede dienst bewezen.