Cowling

De cowling

Nadat ik de motor heb ingewikkeld in rekwikkelfolie heb ik aan de voorzijde van de romp een groot stuk plastic geplakt waartussen pur en P.U. Schuim is aangebracht.

Het geheel is ruimer dan de buitenkant van de romp zodat ik later met zaag en schuurpapier de zaak goed kan vormen. Het vliegtuig ziet er dan monsterlijk uit, alsof er een groot gezwel aan de neus zit.

Nadat ik eerst aan de kant van de rom de rompcontouren in het schuim heb geschuurd en daarna aan de voorkant het gebied rondom de propellor heb vorm gegeven heb ik eerst de zaak links/rechts symetrisch gemaakt. Daarna naar elkaar toe geschuurd waardoor de vorm steeds meer in beeld kwam en komt. De onderkant is niet een heel fijn klusje. Je zit onder de kist en met een schuurmachine kun je voortreffelijk schuren, al lijkt het er op dat het stof alleen maar op en in jou zelf terecht komt. Op een gegeven moment heb je zelfs het idee dat er schuurpapier op je rug en buik zit.

Afijn, ook dit is naar mijn zin. Ik vindt het eigenlijk wel mooi, nu de contouren van de hele kist zichtbaar zijn. Ook hier had Marco zijn deel in het schuren. en purren.

Nu nog het laatste werk en daarna bekleden met glas en epoxy.

Het bekleden met glasdoek en epoxy was op zich niet heel veel werk maar niet een heel fijn klusje. Met name de onderkant van de cowling gaf heel veel gesmeer. Het lijkt dan of alle epoxy naar het handvat van de kwast loopt. Tevens wil aan de onderkant het doek steeds op je handen liggen. Ook dat is niet erg fijn. Maar goed, afzien en gewoon doorgaan. De cowling is gemaakt van 3 lagen glasweefsel van 160gram per vierkante meter. De montageranden, aan de kant van de romp, zijn bekleed met minimaal 7 lagen glasvezel en aan de onderkant zeker 10. De rand is ongeveer 5 cm breed waar de schroeven voor de montage goed in zullen passen. Deze rand geeft erg veel stevigheid. De grote vlakken van de cowling zullen nog veder versterkt worden met richels of profielen aan de binnekant.

Het vliegtuig heeft nu zijn totale vorm, en ook is de totale romplengte nu definitief bekend.

Met veel steekwerk met een dunne strip konden we de cowling aan de zijkanten goed loskrijgen van de mal. Aan de onderkant waar wat profiel zit en bochten was dat ronduit moeizaam. Maar toch is de cowling erg strak uit de mal gekomen. De binnenkant is nog strakker dan de buitenkant. Ook de motor die een tijdje verstopt is geweest in de pur kwam heel netjes weer te voorschijn en is mooi schoon gebleven. Op een gegeven moment zag het er uit als een kuiken in een eierdop. (Zie foto's)Al met al ziet het er goed uit en kan nu de cowling afgewerkt worden met koelkanalen en verstevigingen.