Canopy

De canopy van het vliegtuig

Aan de canopy was erg veel werk aan te doen. Teneerste was de voorkant van de canopy niet symetrisch, hij was rechts twee centimeter langer. Dit heb ik netjes ingekort en is nu goed passend.

Eigenlijk staat de canopy mij niet aan, er zit namelijk een knik in. Het voorste deel loopt niet in een rechte lijn over in het achterste deel. Jammer en niet te wijigen zonder dat de canopy kapot gaat. Daarnaast is de ronding van het voorste deel bij de achterste spant niet hetzelfde als het achterdeel. Ook hier is niets meer aan te doen.

Om het toch een beetje fatsoenlijk te krijgen heb ik zoveel mogelijk proberen weg te maskeren. De sluiting was ook niet perfect. Links gaapte een naad van 5 mm, terwijl de rechterkant dan al gesloten was. Dit heb ik wel goed op kunnen lossen en heb daarna het canopy slot passend gemaakt. Dit is erg goed gelukt. Er kan nu tussen de beide canopydelen een tochtprofiel van 5 mm tussen en dan is het geheel ook echt tochtdicht.

De vergrendeling van de voorkant wordt gedaan middels een tweetal stangen die naar buiten gedraaid kunnen worden. Doordat de uiteinden naar beneden buigen wordt de canopy vastgeklemd waardoor hij niet meer omhoog en ook niet meer vooruit wil. Dit is een eenvoudige en doeltreffende constructie.

Het slot in de canopy maken was no even spannend, want er moet een gat gemaakt worden in de canopy zelf. Als dit fout gaat ben je meteen 1800,00 euro ermer en een hele boel werk rijker. Dee canopy moet op bestelling gemaakt worden en men maakt er minimaal 10. Dus zolang er geen 10 verkocht zijn moet je gewoon "even" wachten.

Ik heb eerst met een 3mm boortje een heleboel gaatjes in een kringetje geboord, waarna ik het middelste deeltje er uit kun opakken. Daarna met de dremel hetgat netjes rond geschuurd.

Het slot wat in dit gat geplaatst moet worden is van een Renault 4. Zowaar antiek en is via de Renault dealer in ieder geval niet meer verkrijgbaar. Maar wanneer je Marktplaats.nl maar lang genoeg in de gaten houdt, komt er vanzelf een keer iets voorbij. En zowaar er wordt een nieuw exemplaar aangeboden die ik direct zonder afdingen gekocht heb. Dit slot moet voor een deel uit elkaar gehaald worden want je bent de voetplaat niet nodig. Er moet dan wel een chassisdeeltje gemaakt worden waar ook de slotuitsparingen in moeten komen om de kist ook echt op slot te kunnen doen. Dit was een arbeidsintensief werkje wat erg goed gelukt is. De zaak is goed passend en de kist kan netjes afgesloten worden.

Overigens ben ik het slot kwijt geweest. Ik heb er drie dagen naar gezocht.Blijkt het ding gewoon onder de fohn te liggen. Daar hebben we netjes drie dagen om heen gesjouwd.