Onderstel

Remmen

De remmen die aan de buitenkant van de wielen zitten staan me niet echt aan. Op advies van Jan Hermsen ga ik toch de remmen aan de binnenkant van de wielen maken. De remschijven waren krom, dus daar moesten toch al nieuwe voor gemaakt worden. De remklauwen leveren aanvankelijk geen problemen op, echter het tweede exemplaar heb ik drie keer moeten maken omdat de boring die in de lengte door de remklauw geboord moet worden, en dan ook nog van twee kanten, loopt steeds uit de klauw. Het is maar anderhalve millimeter die het mag afwijken. Het derde exemplaar lukt ook perfect en kan ik afwerken zonder dat dit verder problemen oplevert.

Remblokken
De remblokken worden op maat gemaakt en worden bij Berd Dikken uit Hasselt aangeleverd die hiervoor een adres heeft in Raalte. Hier wordt de remvoering op de remblokken “gebakken”.

Remcups

Het vinden van een adres voor remcups is nog niet zo gemakkelijk.

Bij een rondje langs automaterialenzaken in Kampen zakt mij de moed in de schoenen.Bij Koskamp wil men niet aan “particulieren” leveren, bij Brezan doen ze hun uiterste best om me te helpen maar hebben deze maat niet, “dit bestaat niet en is nergens te krijgen” wordt mij verteld. Op naar Otogros, daar wordt mij gezegd dat dit teveel werk is om uit te zoeken omdat ik niet een partnummer heb. OK, volgende. Naar een bedrijf aan de ambachtsstraat in Kampen. Nadat ik hier een half uur heb gewacht terwijl men een klant helpt die voor mij was, en ik de remcups die ik nodig was zag liggen qua vorm, werd ik aangesproken door de medewerker. Terwijl de medewerker die de klant bleef helpen mij vroeg wat ik kwam doen liet ik hem mijn remzuiger zien en vroeg hem of hij hier remcups voor had. “nee dat hebben we niet” werd mij verteld. Gewoon van een meter of 4 afstand kan men dat zien, hij nam niet eens de moeite om de remzuiger echt te bekijken. Men kon niet beter etaleren dat dit teveel moeite was. Nadat ik diezelfde middag Berd Dikken belde gaf die aan dat ie deze gewoon had liggen, ja zo voor de telefoon terwijl hij in de auto zat, inclusief het artikelnummer. Gewoon onbetaalbaar die man. Ook dit is daarmee weer opgelost. De hoofdremcilinder bestel ik bij Aircraftspruce die ik zonder problemen in kan bouwen.

 

Onderstel.

Er is nog veel werk te doen aan het onderstel, het rechter been gaat beter omhoog dan het linkerbeen. Het verdwijnt veel minder in de vleugel. Het linkerbeen steekt ruim 1 cm onder de vleugel uit. Na veel bijstellen aan de pulleys van het onderstel is er een “sleeve” die van een kabel afschiet. Ik had al wat twijfels bij een paar van deze dingen. Nadat ik ook nog een vergrendel-pal die niet lekker werkte wilde demonteren en tot de conclusie kwam dat hier helemaal geen schroefdraad in zat heb ik besloten om elke bout die aan dit vliegtuig zit hoogst persoonlijk te demonteren en ook zelf weer te monteren zodat ik zeker weet dat hier geen onregelmatigheden ontstaan. Nadat ik bij Aircraftspruce sleeves en een stuk gereedschap heb gekocht, men wilde bij de firma Post in Kampen mij hun tang daarvoor niet lenen, ontving ik op donderdag daarop al aangeleverd werd.

Na montage van de sleeves wil toch het linkeronderstel niet goed omhoog. Ook het voorwiel zit niet lekker. Nadat het wiel geheel is ingetrokken gaat de kabel aan de bovenkant van de voorwielpulley slap hangen. Na veel stelwerk kan ik dit niet oplossen. Hetzelfde geldt voor het linker been, gewoon niet lekker werkend.  Ik besluit om het hele ondertel te demonteren en vanaf begin af aan de hele boel na te kijken, na te meten, en opnieuw te monteren. Er komen zoveel onregelmatigheden aan het licht dat ik besluit om één en ander te restaureren. Nadat ik hier vele avonden en zaterdagen aan gespendeerd heb krijg ik het linkerbeen wel in orde.Het voorwiel geeft nog steeds hetzelfde probleem. Na veel meetwerk kom ik tot de conclusie dat de pulleys van de hoofdwielen iets groter zijn dan dat op de tekening staat waardoor de afgelegde weg van de kabel langer wordt. Een iets grotere pulley voor het voorwiel lost dit probleem op. Het onderstel gaat nu goed omhoog en omlaag. Ook nog de borging gemaakt van de onderstelbenen, er moet nog een bout door de scharnieras zodat die er niet uit kan lopen.
Het voorwiel wordt in uitgeklapte toestand geborgd door een pal. Hiervoor is in de eerste versies van de tekeningen een exemplaar dat na inbouw onder het vliegtuig uit steekt, niet beeldschoon en er is inmiddels een modificatie waarbij de pal volledig in de romp verwerkt wordt. Dit op aandrang van Jan Hermsen. Jan voorziet me van de tekeningen. Ook deze aanpassing werkt prefect.

Het onderstel werkt nu lekker, het is mooi in evenwicht en het ziet er goed uit.

 

In de praktijk blijkt het ook goed te werken. Het opklappen van het onderstel gaat iets moeilijker dan het neerklappen.

 

Na een kleine 100 landingen ben ik door de rechterpoot gezakt. De glasvezellaag was gedelamineerd van het hout, gevolg verschuiving ten opziichte van elkaar waardoor de poot krom gat staan en uiteindeijk breekt.

 

Nu zit er een echt onderstel onder.